Man begraver da de døde af Dorte Karrebæk

Af Birte Overlade, cand.mag. i dansk

‘Man begraver de døde’ er en billedroman, der henvender sig til elever i 6.-10. klasse. Romanen er et glimrende eksempel på, hvordan ord og billeder på fornem vis kan supplere hinanden. Det, ordene ikke fortæller, overlades til illustrationerne.

Fortællingen er hjerteskærende. En dreng, der har mistet sin mor, bor hos sin alkoholiserede mormor, som drengen synes at have det fulde ansvar for. De tilbringer dagene på stranden, hvor drengen leger med sin hund, mens mormoren solbader. Hver dag graver drengen mormorens taske ned i sandet, så vinen kan holde sig kold. Den dag, hvor mormoren ikke vågner på stranden, graver han hende ned, for det er, hvad hun har fortalt, at man gør med de døde.

Den flotte, stiliserede fortælling gennemsyres af en isnende ensomhed, der under læsningen kravler helt ind under huden. Den giver anledning til refleksion over omsorg og mangel på samme for børn, der mister og får pålagt et alt for stort ansvar i sorgprocessen. Den pjuskede hund, kaldet Gulvskrubben, er et glimrende billede på drengens følelsesmæssigt splittede og forsømte tilstand.

Bogens illustrationer er i særklasse. En sand symfoni af lækkerier, der smyger sig ud og ind af den verbale fortælling. Snart understøtter de teksten, snart fortæller de selvstændige dele af historien. I et overflødighedshorn af tekniske præstationer. Rammer er til for at brydes, synes at være mottoet, og når det sker, skaber det bevægelse i billederne – og i historien. Med den røde tråd som sammenhængskraft. Meget bedre bliver det ikke.

Dansklærerforeningen anbefaler bogen til brug for billedanalyse i 6.-10. klasse. Jeg ser den også anvendelig til højtlæsning for yngre børn, 6-10 år, der har alkoholproblematikken tæt inde på livet – eller som diskussionsoplæg for emnet i de yngre klasser. Fortællingen er barsk, men det er hverdagen og virkeligheden også for børn, der lever med problemerne.

Bogen er særdeles velegnet til at bryde netop dette tabu.

Min interesse for bogen opstår som følge af, at jeg har skrevet speciale om døden i danske billedbøger. Hvor de utallige billedbøger, jeg har læst, fokuserer på sorgen alene, skiller denne sig ud ved også at inddrage problematiske livsvilkår og omstændigheder for børn, der mister. Den er en værdifuld udvidelse af eksisterende litteratur på området.

Mine varmeste anbefalinger.

Udgivet på Dansklærerforeningens Forlag, 2019, 55 sider, pris 169 kr.

Copyright Birte Overlade februar 2020